پاسخ شما به این سوالات اختلالات خوردن را تشخیص می دهد

0

از غذاهایشان عکس می گیرند، در اینستاگرام آپلود می کنند و به شما القا می کنند رژیم غذایی سالمی دارند. در حال حاضر این افراد شکاک و حساس نسبت به غذا همه جا حضور دارند. کافی است به اطرافتان نگاه کنید. اما سوالی که واقعا پیش می آید این است که “آیا آن ها واقعا پیگیر رژیم غذایی سالم هستند؟”

عشاق و القا کنندگان رژیم سالم لقمه های کوچک غذا را در دهانشان می گذارد و با هربار غذا خوردن اینطور به شما می فهمانند که آن ها از شما بهتر هستند. (!)

وعده های غذایی شان به رنگ سبز است. تنقلات شان به اندازه مشت بچه پُر از بادام است. و سپس بدین صورت اصطلاح “روزهای جر زدن در رژیم غذایی” را به شما القا می کنند.

همه چیز از دور کاملا سالم به نظر می رسد اما فاصله بین وسواسِ خوردن و اختلال در آن به باریکی یک تار مو است.

وسواس ناسالم متناسب با جوریدن در غذاها برای پاک سازی آن تحت عنوان “Orthorexia Nervosa” به معنای تثبیت غذای سالم نامیده می شود.

پس اگر شما هم مبتلا به وسواس خوردن هستید، توسط سخت گیری بیش از حد و سلب کردن خودتان از مواد مغذی در معرض سوء تغذیه هستید.

در حال حاضر، یک روانشناس بالینی با مطرح کردن شش پرسش (در صورتی که پاسخ شما به هر یک از پرسش ها بله باشد) می تواند به شما بفهماند که دچار اختلال خوردن هستید یا نه.

دکتر برایونی بامفورد از مرکز لندن به منظور تشخیص اختلال خوردن سوالات کلیدی را در مجله سلامت زنان مطرح کرد.

۱. آیا فکر کردن به غذا پریشانتان می کند؟

اگر بیشتر وقتتان را صرف تعیین و برنامه ریزی رژیم غذایی و وعده های مصرفی تان می کنید، احتمالا شما به یکی از نشانه های جدی در اختلال خوردن دچار هستید.

در صورتی که بیش از حد به خوب بودن آن چه که می خورید توجه می کنید یا به وسواس در غذا خوردن نزدیک شده اید، لطفا این نشانه را نادیده نگیرید!

۲. آیا قوانین سفت و سختی برای خوردنتان وضع کرده اید؟

باید بگوییم، سالم زندگی کردن فوق العاده است و توجه به برخی قوانین تعیین شده توسط خودتان نسب به آنچه می خورید و می آشامید می تواند خوب و موثر باشد.

اما اگر آنقدر سخت گرفته اید که قادر به در هم شکستن قوانین نیستید، منجر به مشکل بزرگتری می شود.

۳. آیا قواعدتان روی خلق و خویتان تاثیر می گذارد؟

اگر فقط با رعایت کردن رژیم غذایی تان احساس خوشحالی و خرسندی می کنید و در صورت عدم رعایت آن احساس اضطراب، استرس و گناه می کنید باید به تغییر قواعدتان فکر کنید.

۴. آیا اطرافیانتان متوجه سخت گیری بیش از حدتان شده اند؟

گاهی اوقات یک گام بازگشت برای کشف مشکل توسط خودتان دشوار است اما خانواده و دوستانتان می توانند راحت تر به شما کمک کنند. پس از این رو به نگرانی هایتان اهمیت بدهید و از آن ها مشاوره بگیرید.

۵. آیا غذاهایتان را به “خوب ها یا بدها” تقسیم کرده اید؟

این امر ممکن است در برداشت اول بی ضرر به نظر برسد اما اگر با فکر کردن به غذاهای “بد” گرفتار کهکشان مارپیچی عذاب آلود می شوید که فقط با خوردن مقدار کمی از غذا احساس بدی پیدا می کنید، باید بگوییم به اختلال خوردن مبتلا هستید.

 ۶. آیا آن چه می خورید دیکته می کنید؟

بسیاری از افراد با گرفتن یک رژیم کاملا دقیق هر آنچه که تصور می کنند مضر است از لیست خارج می کنند. اگر شما جزء آن دسته افراد هستید که کالری های موجود در غذاهایتان را خط می زنید، باید مراقب باشید!

اگر حساسیت به غذا خوردن در صورتی که رژیم غذایی تان طبق یادداشت شما پیش نرود موجب القای ترس و نگرانی می شود، به اختلال در خوردن یا وسواس تبدیل می شود.

شما می توانید جذاب ترین اخبار و مقالات دنیای تکنولوژی را در کانال تلگرام زوم تک دنبال کنید. برای عضویت در این کانال، اینجا کلیک کنید.

هیچ نظری یافت نشد

ارسال نظر

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.