همه چیز درباره آنفلوآنزا خطرناک جدید / علائم آن چیست وچگونه با آن مقابله کنیم؟

h1h1 influenzaa

با آغاز فصل سرما در هرسال نوع جدیدی از ویروس‌های آنفلوانزا شیوع پیدا می‌کنند، ولی این بار یکی از هجومی ‌ترین ویروس‌های آنفلوانزا که ناشناخته‌تر از قبل شده بر شهر کرمان سیطره پیدا کرده و تاکنون جان حدود 30 تن از هموطنانمان را گرفته است.عامل این بیماری که به گفته پزشکان با گذشت زمان وحشی‌تر می‌شود،اگرچه هرساله در کشورمان اتفاق می افتد،اما این بار در کرمان تقریباً غیرقابل‌کنترل شده است.

اولین بار تیرماه سال ۸۸ بود که آنفلوانزا خوکی در کشورمان دیده شد و به ‌سرعت بیماری گسترش یافت و نخستین کسی که بخاطر آن جان باخت زنی مراغه‌ای بود.اما گویا این ویروس در چرخه قدرت افتاده و سال به سال قویتر می شود و به گفته پزشکان این‌گونه جدید،یکی از وحشی‌ترین و هجومی‌ترین ویروس‌های آنفلوانزا محسوب می شود که در ایران شیوع یافته است.

وقتی که در دوازدهم آبان ماه، خبر مرگ نخشتین بیمار در رفسنجان منتشر شد حدس و گمان های اولیه به سوی بیماری کرونا رفت،اما در ادامه و با آزمایش های انجام شده وجود این بیماری رد شد.
در حالی که هنوز جوابی برای این تردیدها یافت نشده بود، ویروس در رفسنجان و شهرهای مختلف شمال کرمان گسترش پیدا کرد. گفتنی است افراد دارای بیماری‌های نقص ایمنی و بیماری زمینه‌ای ازجمله ایدز، بیماران قلبی، تنفسی، دیابتی کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال هدف اصلی آن هستند چون آمار مرگ و میر هم تاکنون از بین افراد یاد شده بوده است. هرچند بیماری دارویی ندارد و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز بر آن اثر نمی‌گذارند، گفته می‌شود درصد بسیار بالایی از بیماران بهبود می‌یابند و فقط افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یاد شده فوت کرده‌اند.

آنفلوانزا به سرعت گسترش یافت و در بیست و چهارم آبان ماه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت به کرمان رفت و با تایید مرگ سه زن تائید کرد این بیماری کرونا نیست بلکه نوعی آنفلوانزا است.اگرچه در ابتدا علت مرگ ها عدم رعایت موارد لازم از سوی مسئولین بیمارستان ها اعلام می شد،اما در ادامه مشخص شد که “شدت بیماری” موجب مرگ و میر شده است و در واقع سه مورد مریضی که در رفسنجان مبتلا به بیماری تنفسی بودند در بیمارستان بستری شدند،مبتلا به آنفلوانزا از نوع A    (H1H1) بوده اند.

شهرهای کرمان، بردسیر و سیرجان پس از رفسنجان این ویروس را تجربه کردند،تا جایی که سه شنبه هفته پیش خبر مرگ 8 نفر در استان کرمان بر اثر این بیماری تایید شد که چهار نفر از این افراد رفسنجانی و چهار نفر دیگر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند.
در ادامه پوسترهای متعدد در شهر کرمان نصب و به مردم توصیه شد در صورت بروز بیماری در خانه‌ها باقی بمانند.
گفتنی است بعد از اینکه در روزهای انتهایی هفته گذشته واکسن و ماسک و مواد ضدعفونی بر اثر تقاضای زیاد کمیاب شده بود،با این حال ورود این مواد از سایر شهرها باز هم جوابگوی تقاضای بالای مردم کرمان نبود.

چهاردهم آذرماه در دومین جلسه اضطراری مشخص شد تعداد کشته‌ها ۱۷ نفر و افراد بستری در بیمارستان‌ها ۱۰۰ نفر هستند و این آمار همچنان در حال افزایش است.
طبق آخرین اخبار،افراد کشته شده به حدود ۳۰ نفر و افراد بستری به ۶۰۰ نفر تاکنون رسیده اند.سایه ترس کرمان را فراگرفته و مردم از خانه های خود بیرون نمی آیند مگر اینکه به طور حتم ماسک بر روی صورت خود دارند.اگرچه تعطیلی مدارس در روزهای اولیه صورت نپذیرفت و تنها به هشدار برای جلوگیری از حضور افراد مبتلا در مهدکودک‌ها، مدارس وادارات بسنده شد،ولی در آخر مدارس استان برای دو روز تعطیل شدند.گفته می‌شود موج جدید این بیماری حداکثر تا ۱۵ روز آینده کنترل خواهد شد اما تا آن زمان مردم کرمان این بار هم میزبان ویروسی هستند که از آن‌سوی مرزها سوغاتی آورده شده است.

پزشکان از مردم سراسر ایران خواسته اند تا علائم این بیماری و هرگونه نشانه های سرماخوردگی جدی گرفته شود.

h1h1و اما علائم این بیماری
افراد دارای کهولت سن، خانم های باردار و کسانی که زمینه یک بیماری خاص دیگری مثل نارسایی قلب و نارسایی ریه دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند.رعایت اصول بهداشتی مثل شستن دست ها بعد از تماس به وسایل نقلیه، اتوبوس، مترو از مواردی هستند که به طور جد توصیه می شوند.پرستاران و کسانی که از این بیماران مراقبت می کنند باید حواسشان باشد که حتما از ماسک و روپوش مناسب استفاده کنند که موجب انتقال بیماری نشوند.اگرچه در روزهای اول نشانه های این بیماری به شکل سرماخوردگی است، اما به مرور تب و مشکلات تنفسی و ریوی، بدن درد و ضعف عمومی و بی حالی را به همراه دارد و اگر کسی این نشانه ها را در خودش دید هرچه سریعترباید به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کند.این بیماری در هر صورت غیرقابل علاج و هولناک نیست و راه درمان ساده ای بر خلاف ساختار پیچیده اش دارد و مردم تنها باید سطح هشیاری خود را نسبت به محیط اطرافشان در این بازه زمانی افزایش دهند و با مشاهده اولین علائم به پزشک مراجعه کنند،چون درمان در روزهای اولیه بسیار راحت تر است.
همچنین افرادی که به تازگی از کشورهای مجاور بازگشته اند باید تا مدتی نسبت به خود بیشتر هشیار باشند،چون کشورهای همسایه به شدت آلوده هستند.

این آنفولانزا یک بیماری ویروسی حادی است که که با سرفه،عطسه، آب دهان، آب بینی و دست دادن منتقل می شود و قرار گرفتن در یک اتاق دربسته با یک بیمار به کمک عوامل بالا می تواند شما را نیز میزبان این ویروس کند،پس مبتلایان باید از نزدیک شدن به دیگران و مخصوصا بوسیدن و دست دادن خود داری کنند.پس دقت کنید که یک نفر می تواند صدها نفر را مبتلا کند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : همه چیز درباره آنفلوآنزا خطرناک جدید / علائم آن چیست وچگونه با آن مقابله کنیم؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *