معرفی غذاهای به ظاهر سالم اما چاق کننده

0

همه ما می دانیم برای کاهش چربی و از دست دادن وزن باید “غذاهای سالم” مصرف کنیم. اما برچسب “سالم” برای برخی از غذاها واقعا مناسب نیست. ما در اینجا به معرفی غذاهای به ظاهر سالمی می پردازیم که حتی فکرتان همزمان به ناسالم بودن و چاق کنندگی شان نمی رسد. پس اگر شما هم جزء آن دسته افراد به شدت پیگیر رژیم های غذایی و برنامه کاهش وزن هستید، این مقاله را از دست ندهید!

 ۱. ماست

چی شده؟ فکر نمی کردید “ماست” جزء غذاهای به ظاهر سالم و چاق کننده باشد؟

ماست یک انتخاب سالم بزرگ می باشد که فقط ۱۰۰ کالری دارد اما سرشار از پروتئین است. همچنان که ماست می تواند برای سالم خوردن پیشنهاد شود، ممکن است مملو از قند باشد.

آیا تا بحال به ماست میوه ای های فروشگاه ها دقت کرده اید؟ ماست های میوه ای که در یک فنجان ریخته شده اند، بیشتر از ۲۶ گرم قند دارند. و این یعنی فاجعه! چرا که مقدار مصرف پیشنهادی روزانه قند برای خانم فقط ۲۵ گرم و برای آقایان ۳۷.۵ گرم می باشد.

بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم به هنگام خرید ماست (بخصوص میوه ای) حتما به نوع میوه داخل آن، موادهای افزودنی و مقدار قند آن توجه کنید.

۲. همبرگر گیاهی

درست می گویید. سبزیجات بسیار سالم هستند اما همبرگرهای گیاهی… به خاطر فرآیند پخت سبزیجاتشان در رستوران ها اصلا سالم نیستند.

بدین منظور روغن، کره، حلقه های پیاز سرخ شده در روغن زیاد، مایونز و پنیر همراه با همبرگر گیاهی شما ارائه داده می شوند. پس تفاوت آن با یک همبرگر معمولی در چیست؟!

هیچوقت گول برچسب غذاهای سالم را نخورید. در واقع برچسب های اینچنینی یک ترفند صنایع غذایی به شمار می آیند که وعده های غذایی سالم را با دستکاری تبدیل به یک کابوس چرب و چیلی می کنند.

بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم اگر تصمیم گرفتید همبرگر گیاهی سفارش بدهید به جای آن به سراغ یک بشقاب سبزیجات تازه و سرخ نشده بروید.

۳. اسموتی

اسموتی ها می توانند از تنقلات سالم (یا حتی وعده های غذایی) به یک دسر میلک شیک میوه ای مملو از شکر تبدیل شوند.

مسئله این است در حال حاضر بسیاری از فروشگاه ها اسموتی های پُر قند و شکر را به عنوان غذای سالم ارائه می دهند. مخلوط های اسموتی های ارائه شده این فروشگاه ها معمولا متشکل از شکلات، ماست یخ زده و شربت های طعم دار مصنوعی می باشند که این اصلا سالم نیست.

بنابراین اگر قرار است از اسموتی به عنوان یک وعده غذایی سالم بهره مند شوید ماست ساده، یخ، شیر، میوه های کم شیرین یخ زده و پودر پروتئین یا ویتامین را با هم مخلوط کنید.

۴. پنیر

پنیر همانند شیر یک منبع بزرگ از کلسیم و پروتئین به شمار می رود اما با این حال می تواند پُرکالری و چرب هم باشد. متاسفانه، این درباره دیگر محصولات لبنی هم صدق می کند.

به عنوان مثال، ۳۱/۱۰ گرم (یک اونس) پنیر چدار حاوی ۹ گرم چربی و بیش از ۱۰۰ کالری است.

بنابراین انتخاب سالم این است از برش های کوچک پنیر استفاده کنید. و انتخاب هایتان را روی پنیرهای کم چرب بگذارید.

پنیرهای فتا یا بز به دلیل داشتن اسیدهای چرب هردو به احساس سیری و سوزاندن چربی کمک می کنند.

۵. نان سبوس گندم

حتما از شنیدن این خبر شگفت زده شده اید!

بسیاری از نان های سبوس گندم به مانند نان های متشکل از آرد سفید تهیه می شوند.

پس با خوردن این نان ها چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

پس از خوردن، به راحتی نان را هضم کرده و قند خونتان را میخکوب می کنید. سپس اجازه می دهید تا کالری های ذخیره شده به جای چربی در عضلاتتان ذخیره شود.

بنابراین شما به هنگام خرید باید به ۱۰۰% بودن نان سبوس گندم توجه کنید. این نان ها هرچقدر ضخیم تر باشند، بافت بهتری دارند.

۶. کورن فلکس

کورن فلکس ها یا غلات بسته به نام تجاریشان می توانند روزتان را با فیبر، پروتئین و غلات کامل شروع کنند یا معده شما را با تُن ها قند و سدیم پر کنند!

به هنگام خرید حتما برچسب مواد تشکیل دهنده را چک کنید. سعی کنید میزان قند کورن فلکس انتخابیتان پائین تر از ۸ گرم و میزان فیبر آن حداقل ۳ گرم باشد. و از کورن فلکس های محتوی غلات سبوس دار استفاده کنید.

۷. سوشی

ماهی خام بسیار کم کالری و سرشار از پروتئین است. در این که خود ماهی بسیار سالم است، تردیدی نیست. اما برخی از سوشی ها تحت عنوان “سوشی ویژه یا سوشی سرآشپز” با ترکیباتی مانند سس مایونز، پنیر خامه ای، میگو سرخ شده و برنج سفید اصلا سالم نیستند.

سس سویا را هم فراموش نکنید که بسیاری از افراد به ظاهر سوشی دوست خودشان را غرق آن می کنند. اگر در ترکیب سوشی ویزه شما سس سویا هم وجود دارد باید بگویم خودتان را درگیر کابوس کالری و سدیم بالا کرده اید.

بنابراین اگر خواستید سوشی بخورید، سوشی ای را انتخاب کنید که با ترکیبات کم چرب و برنج قهوه ای تهیه شده است.

۸. سالاد

سبزیجات و سبزی های برگ دار یک انتخاب بزرگ در مصرف غذاهای سالم است. اما باید به هنگام سفارش سالاد از رستوران ها مراقب باشید. چرا که رستوران ها برای فروش بیشتر مواد خوشمزه اما ناسالم اضافه می کنند. پنیر خرد شده، چیپس سرخ شده در روغن، سس های سنگین، گوشت سرخ شده و دیگر مواد پرکالری با میزان چربی بالا می تواند یک سالاد سالم را به یک انتخاب ناسالم تبدیل کند.

بنابراین اگر قصد دارید سالاد بخورید، واقعا سالاد بخورید!

۹. سوپ

سوپ یک وعده مناسب، سالم و رضایت بخش است. و هم به صورت کم کالری و هم به صورت پر کالری (با اضافه کردن گوشت و سبزیجات) در دسترس قرار دارد.

متاسفانه سوپ های فروشگاه ها حاوی مواد افزودنی و سدیم بسیار بالا می باشند. بنابراین اگر قصد خرید سوپ از فروشگاه را دارید، به برچسب “کم سدیم” آن دقت کنید. و اگر در نهایت حواستان نبود، با آب میزان نمک سوپ را پائین بیاورید.

۱۰. املت

تخم مرغ ها به خودی خود عالی هستند! آن ها سرشار از پروتئین، کولین و ویتامین D می باشند.

اما این واقعا بد است که شما به هنگام تهیه املت به آن لبنیات چرب، سیب زمینی سرخ کرده و گوشت چرب اضافه می کنید! در این صورت، شما معده تان را با مقدار بسیار زیادی از کالری، چربی و سدیم پر کرده اید.

بنابراین شما به جای این مواد مضر از سبزیجات در املتتان استفاده کنید. سبزیجات حاوی مواد مغذی و فیبر هستند که برای صبحانه تان بسیار کم کالری می باشند.

۱۱. چای سرد/Iced Tea

چای در سالم بودن تاریخچه طولانی ای دارد. چای حاوی آنتی اکسیدان ها و کافئین متغیر می باشد.

بسیاری از برندها “آیس تی” را پُرشکر ارائه می دهند که با این حال تفاوت آنچنانی ای با نوشابه ندارد.

بنابراین اگر می خواهید آیس تی بخورید، آن را بسیار کم شیرین میل کنید. و اگر شما نمی توانید آن را کم شیرین میل کنید از شیرین کننده طبیعی با نام “استویا” استفاده کنید که عملا قند ندارد.

۱۲. میوه

میوه جات سرشار از فیبر، مواد مغذی و ویتامین های ضروری است. بسته به انواع آن گاهاً کم یا پر کالری هستند. و بسیاری از میوه ها میزان بسیار زیادی قند دارند.

بسیاری از افراد وقتی به میوه ها فکر می کنند دیگر محدودیتی برای خوردنشان در نظر نمی گیرند. زیرا که برچسب “میان وعده سالم” در ذهنشان موجب شده دیگر به عواقب خوردن برخی میوه ها فکر نکنند. اما حقیقت این است برخی از میوه ها حاوی قند زیادی هستند.

برخی از این میوه ها عبارتند از: انگور، انبه، گیلاس و انجیر.

میوه جات آب زیر کاه هستند. همچنان که نمی خواهند شما را چاق کنند، ممکن است میزان قندتان را بالا ببرند. بنابراین مراقب مصرف خودتان باشید.

۱۳. آجیل 

آجیل ها منبع بزرگی از پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب هستند. با این حال مقدار زیادی کالری و چربی دارند.

بسیاری از افراد بدون آن که به مقدار مصرفشان توجه کنند، آجیل می خورند اما این مسئله واقعا خطرناک است. زیرا که یک چهارم فنجان بادام بیشتر از ۱۳۰ کالری دارد!

بنابراین به هنگام مصرف این میان وعده به مقدار آن توجه کنید.

شما می توانید جذاب ترین اخبار و مقالات دنیای تکنولوژی را در کانال تلگرام زوم تک دنبال کنید. برای عضویت در این کانال، اینجا کلیک کنید.

هیچ نظری یافت نشد

ارسال نظر

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.