طرز کار جی پی اس

جی پی اس , جی پی اس چیست

در زمان های قدیم وقتی افرادی به جا هایی دور سفر می کردند. همیشه بعد از رفتن مسیر های دور می توانستند به خانه ی خود بازگردند. و در آن زمان هم این امری طبیعی بود و هیچ کس ، هیچ گاه گم نمی شد. این به این علت بود که آنها هنگام دور شدن از خانه راه های خود را با علامت های خاصی مشخص می نمودند یا از روش های دیگری مثل ستارگان یا … استفاده می کردند.

اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نیازی به این گونه کار های نیست. چون جی پی اس کار هر جنبنده ای را راحت ساخته است. GPS مخفف کلمه لاتین Global Positioning System به معنی سامانه موقعیت یاب جهانی می باشد. که می تواند مختصات جغرافیایی هر شخص را با ضریب خطر بسیار کم مشخص نماید.

اما این که این سیستم چگونه کار می کند سوالی هست که ذهن هر شخصی را مشغول کرده است. به همین دلیل هم ما مقاله ای را برای شما تهیه نموده ایم تا با طرز کار جی پی اس آشنا شوید. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

ما در کره ای توپی شکل به نام زمین زندگی می کنیم. که در دور آن بیرون از مدار جو 27 عدد ماهواره در حال گردش به دور زمین هستند. که از این 27 عدد تعداد 24 تای آن شبانه روزی در گردش اند. و 3 تای بقیه به صورتی قرار دارند که در خلا یکی از 24 ماهواره ، جای آن را پر نمایند. که اگر ما در یک شبی که ابر در آسمان نباشد و هوا صاف باشد. 4 عدد ماهواره می توانیم بالای سرمان رویت کنیم.

وقتی ما از GPS تلفن همراه خود یا جی پی اس خودرو یا هر وسیله دیگر استفاده می کنیم. دستگاه ما یک پیام دستوری به ماهواره ای که در نزدیک ترین فاصله بالای سرمان قرار دارد. می فرستد. این ماهواره فاصله ی خود را از ما می سنجد ومقدار را اندازه گیری کرده و مختصات عددی ما را از روی سیستم کاوشگر خود بدست می آورد. بعد از این فرایند ماهواره عدد مختصاتی مارا به گوشی ما بازتاب می دهد . و بعد از آن هم گوشی یا دستگاه ما آن را به زبان نقشه تغییر می دهد که در ذهن ما قابل تفهیم باشد.

بیشتر بخوانید  آدرس هایتان را با مسیر یاب رهاد پیدا کنید .

بعد از آن هم ما می توانیم موقعیت خودمان را روی نقشه مشاهده کنیم.

مفید بود؟

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : طرز کار جی پی اس

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *