شیشه ای به استحکام فولاد ساخته شد

ساختن شیشه های بسیار محکم مقوله ای بوده که بسیاری از محققان برای آن دست به کار شده اند و تا کنون به یافته های بسیاری رسیده اند.شیشه‌ای که در زمان افتادن یا برخورد با اجسام دیگر نمی‌شکند، کاربردهای بسیار گسترده‌ای در موارد گوناگون از شیشه‌های خودرو گرفته تا برجها و تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها دارد.
اما این نکته را در نظر داشته باشید که این استحکام زمانی با ارزش است که با ضخامتی قابل قبول همراه باشد،چون بیشتر محصولات تولید شده تا الان به میزان استحکامی که ارائه می کنند به همان اندازه یا حتی بیشتر از ضخامت بالایی برخوردارند که سبب می شود کارائی لازم را نداشته باشند.

حال دانشمندان دانشگاه توکیو و موسسه تحقیقاتی تابش سنکروتون ژاپن از شناور ایرودینامیکی برای ایجاد شیشه آغشته به مقدار اضافی از اکسید آلومینیوم استفاده کردند و موفق به تولیدنوعی شیشه شده اند که محکم‌تر از گونه فلز بوده و تقریبا با استحکام فولاد برابری می کند.

newglassalmo

یکی از راه‌های مستحکم‌تر کردن شیشه‌های قدیمی، افزودن مقادیر بیشتر از یک اکسید آلومینیوم به ترکیب به ویژه آلومیناست زیرا از یکی از بالاترین انرژی‌های تفکیک در میان اکسید‌ها برخوردار است و شیشه تولید شده با این افزودنی بسیار محکمتر از شیشه عادی خواهد بود.

در فرآیند جدید هنگام شکل‌گیری ترکیب به وسیله اعمال فشار به آن از زیر توسط گاز اکسیژن در هوا نگه داشته شده و سپس از یک لیزر به عنوان کفگیر برای ترکیب کردن مواد با یکدیگر استفاده می‌شود.شیشه ای که در نتیجه این کار تولید می شود آلومینای درون آن بیشتر از سایر موارد تولید شده تا به امروز است و به گفته محققان، بدون رنگ،شفاف و بسیار بسیار محکم است

منبع : phys.org

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : شیشه ای به استحکام فولاد ساخته شد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *