سیاره ای از منظومه شمسی که میلیاردها سال پیش از آن اخراج شد

سامانهٔ خورشيدی از انفجار و فروریزش یک ابر چرخان پدید آمده و در دوران رنسانس با مشاهدات افرادی از جمله گالیلئو گالیله به وجود آن پی برده شد. این سامانه در بازوی شکارچی، کهکشان راه شیری واقع‌شده و ۲۵٬۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشانی و کنارهٔ کهکشان فاصله دارد. خورشید بیش از ۹۹٫۸ درصد جرم سامانهٔ خورشيدی را شامل می‌شود و سرچشمۀ انرژی بسیار از جمله انرژی گرما و نور است. این ستاره یک ستارهٔ نوع جی رشته اصلی و عضوی از تودۀ ستارگان نخستین است. مانایی سامانهٔ خورشيدی به مانایی خورشید وابسته است و اگر خورشید نابود شود، سامانهٔ خورشيدی نیز نابود می‌شود.

سامانهٔ خورشيدی دارای هشت سیاره (تیر، ناهید، زمین، بهرام(مریخ)، هرمز(مشتری)، کیوان(زحل)، اورانوس و نپتون) و پنج سیارهٔ کوتوله (سرس، پلوتو، هائومیا، ماکی‌ماکی و اریس) است. چهار سیارهٔ نخست، سیارات درونی یا زمین‌سان هستند و بیشتر از سنگ ساخته شده‌اند و چهار سیارهٔ دیگر سیارات بیرونی یا غول‌های گازی هستند و از گازهای مختلف ساخته شده‌اند. علاوه بر این اجرام، سامانهٔ خورشيدی دارای اجرام دیگری از جمله ماه‌ها، سیارک‌ها، شهاب‌وارها، شهاب‌ها، شهاب‌سنگ‌ها و دنباله‌دارهاست.

solar system (2)

حضور سیاره پنجمی در زمان شکل‌گیری منظومه خورشید فرضه ای بود که 4 سال پیش ارائه شد و طبق آن در کنار سیارات مشتری، زحل، اورانوس و نپتون که امروزه به این نام‌ آنها را می‌شناسیم، یک سیاره غول‌پیکر گازی شکل دیگر نیز وجود داشته است که اخترفیزیکدانان دانشگاه تورنتو معتقدند میلیاردها سال پیش در اثر یک برخورد بسیار نزدیک بین سیاره مشتری و این سیاره غول‌پیکر، مشتری باعث شده این سیاره از منظومه خورشیدی ما به بیرون پرتاب شود.

solar system (1)

اخراج این سیاره غول‌پیکر در نتیجه برخورد سیاره‌ای نزدیکی بوده که در آن یکی از سیارات شتاب زیادی گرفته و از جاذبه عظیم خورشید آزاد شده و به خارج از منظومه شمسی رانده شده است.توجه سرپرست تحقیق و همکارانش به قمرها و مدارهایی جلب شد که بر اساس مدارهای مدرن کالیستو و لپتوس توسط کامپیوتر شبیه‌سازی شده‌اند. این دو به ترتیب قمرهایی هستند که به طور منظم به دور مشتری و زحل در حال چرخشند.درنتیجه این تحقیق مشخصص شده که مشتری قادر به اخراج سیاره پنجم بوده و در همین حال یک قمر را با مدار کالیستو از آن خود کرده است.

بیشتر بخوانید  معرفی کهکشان هایی با اسامی خارق العاده

برای آگاهی از آخرین اخبار و تازه های دنیای تکنولوژی و پیوستن به کانال زوم تک در تلگرام، اینجا کلیک کنید.

4.7/5 - (31 امتیاز)

نظرات در مورد : سیاره ای از منظومه شمسی که میلیاردها سال پیش از آن اخراج شد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *