جنگنده F-35 در مقابل جنگنده F-16 کم آورد

جنگنده F-35

جنگنده F-35 در مقابل جنگنده F-16 کم آورد : زمانی که دولت ایالات متحده قرارداد ساخت F-35 را به شرکت لاکهید مارتین  در سال 2001 را اعطا نمود . این ادعا  را داشت که این هواپیما باید به تنهایی جایگزین چند جنگنده دیگر در خدمت ارتش ایالات متحده شود.ولی در عوض یک هواپیما با عملکرد ضعیف  با قیمیتی فوق العاده بالا پدید آمد که قدذرت عملیاتی پایینی  داشت . قیمیت این جنگنده چیزی در حدود 130000000 دلار می باشد که با این قیمت و ادعا نتوانسته در جنگ هوایی از پس جنگنده ی شکاری F16 بر آید .

در گزارشی جدید جنگنده F-35 تک صندلی در یک آزمون پیکار هوایی با یک F-16D نسل جدید جنگنده ی F-16  که برای توان سنجی F-35 بود نتوانست موفق شود . در این آزمون F-35  بدون تسلیحات و بمب پرواز نمود و این درحالی بود که F-16D  با دو مخزن سوخت خارجی برای مقابله با آن رفته بود.توجه داشته باشید که استفاده از مخزن سوخت برای هواپیماهای جنگنده قدرت مانورسان را بسیار پایین می آورد .

در ادامه گزارش:

با توجه به این محدودیت ها  برای F-16 و همچنین امکانات پروازی که  برای F-35 لحاظ شده است . نتوانست از پس F-16 بر آید. هرچند در این آزمون از هیچ سلاحی استفاده نشده بود ولی جنگنده F-35 نتوانست آتش دریافتی از چالاکی F-16  را از خود دور نماید .

اما فن آوری های استفاده در جنگنده F-35 در مقایسه با F-16 ؟

جنگنده ی F-35 در سه تیپ طراحی شده است F-35A ، F-35B و F35-C که :

F-35A سیستم نشست و برخاست عادی دارد (CTOL)

F-35B سیستم نشست و برخواست از باند کوتا را دارد (STOL)

F-35C که سیستم نشست و برخواست عمودی دارد(VTOL) که این نوع از F-35 مخصوص ناو هواپیمابر است .

جنگنده f-35

که همه این سه نوع از جنگنده دارای فن آوری رادارگریزی می باشند که این فن آوری نسبت به فن آوری رادارگریزی F-22 و بمب افکنB2 بسیار قدرتمند است (فن آوری Fiber Mat)

سیستمهوابردی این جنگنده فوق العاده قدرتمند است که سنسورهای دورن هواچیما را با رادارهای زمینی کنترل می کند که دید واحدی را برای خلبان ایجاد می کند که دیگر برای قفل کردن روی هدف نیازی به هدف گیری با دماغه ندارد.

شبکه درون هواپیما سرعت انتفال داده ی بالایی (IEEE 1394b ) دارد

برنامه های خودکار عیب یابی و رفع خطا در سیستم کامپیوتری خود دارد

سیستم مرکزی دارای باتری های قدرتمند یون لیتیوم دارد.

اما در رابطه با سیستم بسیار پیشرفته ی نمایشگر روی شیشه ی کلاه خلبان دارد که واقع قدرت خلبان را بالا نمی برد

سیستم بسیار قدرتمند الکترواپتیکی مخفی دارد که با قدرت بالای تفکیک اهداف زمینی و ره گیری هدف می تواند روی آنها قفل و شلیک نماید .

با این توصیفات F-35 باید یک ماشین حرفه ای ساخته شده با فن آوری الکترونیکی پیشرفته باشد . اما دلیل شکست این جنگنده در مقابل جنگنده ی چهل ساله چیست ؟

اما در رابطه با طراحی سال 1970 جنرال داینامیکس چه می توانیم گفت F-16 که حدود 45 سال از طراحی و ساخت آن گذشته است وفن آوری آن زمان که اصلا قابل قیاس با فن آوری امروزی نیست و F-16 هیچ یک از این فن آوری ها را ندارد . که امروز توانسته جنگنده ی به اصطلاح برتر F-35 را خجالت زده کند.

تنها دلیل برتری F-16 بر F-35 را می توان بعد از قدرت خلبان ، به چالکی آن نسبت به جنگنده F-35 اشاره کرد. و این درحالی است که f-35 قادر به پرواز بالا AOA می باشد.ولی باید به این نکته نیز توجه شود که سرعت حداکثر برای F-16 پلاس دو ماخ است ولی برای F-35 تنها 1.6 ماخ می باشد.

اما در ادامه برای دفاع از جنگنده F-35 ودولت می گوید این تکنولوژی F-35 برای تعامل و کشتن دشمن از مسافت های طولانی طراحی شده است نه لزوما بصری و درگیری نزدیک. با این حا باز هم انتظار می رود این جنگنده جایگزین F-16   ، F-15 و F-18 شود که فاقد این نوع فن آوری در مرکز هدایتشان می باشند و تنها برتری بصری دارند.با تمام این گزارشات بازهم این جت به عنوان برتری هوایی نیروی هوایی ارتش آمریکا در نظر گرفته شدده است.

کلا در یک کلام می توان نتیجه گرفت هیچ سیستمی نمی تواند بطور حتم امان باشد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : جنگنده F-35 در مقابل جنگنده F-16 کم آورد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *