تسلیم استراتژیک سامسونگ : آیفون 6S پلاس بر گالکسی نوت ۵ چیره شد

تسلیم استراتژیک سامسونگ : آیفون 6S پلاس بر گالکسی نوت ۵ چیره شد

اکنون به نظر میرسد که سامسونگ میخواهد مراسم معرفی سامسونگ گالکسی نوت را از زمان اصلی خود در سپتامبر به مراسم IDA برلین در ۱۲ آگوست بیاندازد. و ۲۱ آگوست در بازار جهانی عرضه خواهد شد. Note 5 هم زمان با ورژن جدید سری S6 Edge به نام S6 Edge Plus وارد بازار خواهد شد. به نظر میرسد که سامسونگ تاریخ معرفی دومین محصول بزرگ خود را تغییر داده تا با تبلیغات و رسانه هایی که در هنگام عرضه محصول جدید آیفون اطراف اپل را خواهند گرفت، به حاشیه کشیده نشود. این گونه، زمین در اختیار سامسونگ قرار میگیرد، یا حداقل برای مدتی مرکز توجهات خواهد بود. ( چون زمان معرفی سامسونگ گالکسی نوت ۵ از زمان عرضه موتورولا و وان پلاس که هر دو رقیبای سامسونگ هستند نیز جلوتر است.)
دلیل های محکم و قانع کننده ای برای جلو کشیدن زمان معرفی محصول تقریبا به مدت یک ماه، وجود دارد. اولین آن ایجاد یک فاصله زمانی بین عرضه دو محصول است. نه تنها این موضوع باعث میشود که سامسونگ برای یک ماه تیتر خبر ها باشد و مقاله نویسان و کسانی که ویژگی های فنی گوشی ها را مینویسند بتوانند به راحتی روی سامسونگ تمرکز کنند، بلکه به این معناست که زمان عرضه ی آن به بازار جهانی نیز با هیچ کمپانی دیگری هم زمان نخواهد بود.
خیلی شبیه به سینماست که هر فیلم سازی سعی دارد فیلم خود را در زمان انتشار جنگ ستارگان : نیرو بیدار میشود، منتشر نکند تا شانس بهتری در میزان فروش و انتقادات در باکس آفیس داشته باشد، پس نوت ۵ و S6 Edge Plus در موقعیتی قرار میگیرند که باعث موفقیت سامسونگ در کوتاه مدت شود.
از نگاه اقتصادی، جلو انداختن زمان عرضه این دو محصول به معنای فروش بیشتر محصولات دیجیتالی در سه ماهه سوم سال است. نتایج تحقیقات سال گذشته کاهش ۴۰ درصدی فروش را نشان میداد. سامسونگ میخواهد امسال ارتقای خود را در بازار حتمی کند. چهار هفته فروش بی دردسر یکی از پر طرفدار ترین لاین های محصولات میتواند به این موضوع کمک کند.
فرض کنیم که این فروش باعث پیشرفتی در سه ماهه سوم شوند، در آن صورت کمپانی باید روی نگه داشتن این محصول در بازار در طول سال تلاش کند، که بسیار سخت تر از موقعیت کنونی اش با وجود مقاله هایی ست که کیفیت گوشی های S6 و S6 Edge را پایین تر از حد انتظار بازار تصور میکنند.
با این حال من نمیتوانم به این موضوع فکر نکنم که با این که این استراتژی در کوتاه مدت به نفع سامسونگ است اما در بلند مدت این شرکت را ضعیف میکند.
این موضوع اپل را در موقعیت حمله قرار میدهد، آن را یک رقیب قوی تر نشان میدهد، کمپانی که قوانین خودش را به سایر کمپانی ها و همکارانش در سیستم تحمیل میکند. این کمپانی کره ی جنوبی نباید اجازه همچین چیزی را بدهد. جدای از مسائل حاشیه ای، Galaxy S6 Edge هم یک محصول ابداعی ست و هم یک نمونه از قابلیت های سامسونگ برای باز کردن جای خود در بازار. S6 Edge ابداع، شجاعت، و رهبری را به نمایش میگذارد.
در ادامه، اگر سامسونگ آنقدر اعتماد به نفس نداشته باشد تا خود را مقابل اپل قرار دهد، چرا مشتری باید باور کند که Note 5 گوشی بهتری ست؟ مشکل اینجاست که به جای آن که این یک تلاش برای هر چه سریع تر عرضه کردن یک محصول عالی باشد، یک جستجوی ساده در گوگل نشان میدهد که این حرکت برای اجتناب اپل است.
برای من، استراتژی سامسونگ در طول سال ۲۰۱۵ مانند یک اکوی قوی از استراتژی سال ۲۰۱۴ اش بود. و استراتژی سال ۲۰۱۴ ضعیف بود. برنامه این بود که بودجه تا ۳۰ درصد کاهش یابد، هزینه مواد کاهش داده شوند و سود ناشی از فروش گوشی ها تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. سامسونگ همچنان مدل های زیادی را وارد بازار میکند، و فکر میکند که سود دهی در این اقتصاد نیاز مند تعداد زیادی محصول است. نتیجه بررسی ها در سه ماهه اول و دوم سال نشان میدهد که نتایج همان گونه بوده که سامسونگ انتظار داشته است. سود این کمپانی کره ی جنوبی در سه ماهه دوم سال، ۷ درصد کاهش داشته است. جلوتر آوردن زمان عرضه Note 5 ممکن است در کوتاه مدت باعث افزایش ناگهانی فروش محصولات شرکت و شهرت آن شود، اما این استراتژی بلند مدت شرکت را که JK Shin تصمیم به دنبال کردن آنها گرفته را تغییر نمیدهد.
فقط باعث میشود اپل بزرگ و قوی جلوه کند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تسلیم استراتژیک سامسونگ : آیفون 6S پلاس بر گالکسی نوت ۵ چیره شد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *