تأمین اکسیژن نجات دهنده زندگیها با استفاده از نیروی خورشید

دسترسی به اکسیژن برای افراد مبتلا به ذات الریه، می تواند چالشی بین زندگی و مرگ باشد، اما در برخی از نقاط جهان امکانات مورد نیاز برای این افراد همیشه و به راحتی در دسترس نیست. محققان یک جمع آورنده اکسیژن باانزی خورشیدی ساخته اند و به استفاده ازآن در بیمارستانهای اوگاندا اقدام کرده اند، جایی که به شدت احساس نیاز به تجهیزات مورد نیاز میشود.
درمان با اکسیژن تقریبا یک روش درمان عادی در جهان توسعه یافته به حساب می آید، که برای درمان سطوح پایین اکسیژن در بدن ناشی از بیماری هایی همچون آسم، نارسایی قلبی و ذات الریه شدید استفاده می شود، که در این بیماری ها ریه ملتهب از ورود اکسیژن به جریان خئن جلوگیری می کند.
این دستگاههای جمع آورنده اکسیژن، انجام درمان در خانه ها را ممکن ساخته اند، اما برای کار کردن نیاز به جریان برق دارند، بنابراین برای مناطقی با قطعی برق مداوم مساعد نیستند.
کامبوگا و اوگاندا نمونه ای از این مناطق هستند. مایکل هاوکس، استادیار دانشگاه آلبرتا، در بخش بیماریهای عفونی کودکان، در زمینه مراقبت از کودکان مبتلا به ذات الریه شدید در بیمارستان این مناطق فعالیت می کند.در حالی که اکسیژن بعضی اوقات در سیلندرهایی به صورت محدود تحویل داده می شود، این منابع با وجود کم بودن بسیار حائز اهمیت هستند.
بنابراین هاوکس و همکارانش یک سیستم خورشیدی جمع آمرنده اکسیژن برای تأمین منبع ثابتی از اکسیژن برای بیماران ساخته اند. پنلهای خورشیدی بر روی سقف، درطول روز نیروی لازم برای کار جمع آورنده اکسیژن- که اکسیژن را با مکش ازهوا جمع آوری میکند – را ذخیره میکنند. بعد از غروب خورشید، باتریهای شارژ شده توسط پنلها موجب ادامه کار جمع آورنده اکسیژن در طول شب می شوند.
اقای هاوکس می گوید:”اکسیژن نیروی خورشیدی منبعی رایگان با استفاده از خورشید و هوا است که برای درمان کودکان مبتلا به ذات الریه در شرایط نبود برق بسیار مفید واقع می شود.” او می گوید:”حل مشکلات و نجات افراد در مناطقیبا امکانات محدود، برای یک پزشک متخصص اطفال که به پژوهش در این زمینه می پردازد، بسیار لذت بخش است. این چیزی است که تمام سعی ما بر آن است. ”
در ابتدا تیم اقدام به نصب سیستمها در بیمارستانهای کامبوگا و جینجا کردند که 28 کودک در آنها بستری بوده و مبتلا به ذات الریه بودند. مرحله اول از کار با موفقیت اجرا شد و سیستمها موفق به تأمین 24 ساعته نیروی لازم جمع آورنده اکسیژن شدند. سپس پروژه گسترش داده شد و این نتیجه حاصل شد که روش جدید موثرتر از روش مرسوم انتقال اکسیژن با استفاده از سیلندرهاست. در حال حاظر محققان برا روی نصب سیستمهای بیشتری در 80 بیمارستان در سراسر اوگاندا کار می کنند.
دکتر هاوکس می گوید:” می توانید تصور کنید که با موفقیت در این پروژه، چه تعداد از کودکان با دسترسی دائم به اکسیژن، شانس زنده ماندن خواهند داشت؟” او می گوید:”چالشها در این مناطق از جهان مختلف هستند و البته نیاز به نوآوری های مختلف برای حل مشکلات می باشد.”

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تأمین اکسیژن نجات دهنده زندگیها با استفاده از نیروی خورشید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *