آیا تغییر رژیم غذایی می تواند به درمان سرطان خون و پیوند عضو کمک کند؟

گروهی از محققان کالیفرنیا و ژاپن نشان داده اند یک اسید آمینه ضروری نقش مهمی در ایجاد سلول های بنیادی خون ایفا می کند. این اکتشاف دانشمندان می گوید همان اسید آمینه ضروری می تواند یک جایگزین بالقوه برای شیمی درمانی و پرتو درمانی در بیماران مبتلا به سرطان خون باشد.

اسید آمینه Valine (ولین) که افراد با خوردن پروتئین آن را به دست می آورند، کلید اصلی برای شکل گیری سلول های بنیادی خون به شمار می رود.

با توجه به مطالعه جدید که پنجشنبه در Science (علوم) منتشر شد، موش های محروم از پروتئین برای دو تا چهار هفته ساخت سلول های بنیادی خونشان متوقف شد.

محققان می گویند تست های آزمایشگاهی نشان داده سلول های بنیادی خون انسان وابسته به Valine (ولین) می باشند.

اگر این تحقیق درست باشد، بیماران محروم از اسید آمینه پیش از پیوند مغز استخوان مجبور به شیمی درمانی یا پرتو درمانی می شوند که هردوی این درمان ها سلول های بنیادی خون را از بین می برند تا فضایی برای سلول های جدید ایجاد کنند. اما در این روش گاها 20 بیمار پیوند عضو دچار مرگ می شوند که از عوارض این درمان های سمی می باشد.

هیرومیتسو ناکائوچی، نویسنده ارشد مقاله می گوید: “بیمار مبتلا به سرطان خون فاقد Valine (ولین) ممکن است سلول های خودش را که باعث سرطان شده از بین ببرد.”

ناکائوچی، محقق سلول های بنیادی دانشگاه های توکیو و استنورد می گوید: “اگر این روش ساده و کم ضررتر برای درمان سرطان خون استفاده شود، اقدام بسیار بزرگی خواهد بود. و من امیدوارم که حقیقت داشته باشد.”

ناکائوچی که از اکتشاف این فرآیند بیولوژیکی متعجب است می گوید: “به شخصه نمی توانم آن را باور کنم.”

در حال حاضر، محققان همچنین به نتیجه رسیده اند که سلول های بنیادی خون بدون Valine (ولین) تکثیر می یابند.

ناکائوچی می گوید: “ممکن است اسید آمینه های دیگری هم باشند که به سلول های بنیادی دیگر و همچنین سلول های بنیادی سرطانی وابسته باشند.”

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا تغییر رژیم غذایی می تواند به درمان سرطان خون و پیوند عضو کمک کند؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *