پردازنده های 32 هسته ای اینتل و AMD

پردازنده های 32 هسته ای اینتل و AMD

پردازنده های 32 هسته ای اینتل و AMDامروزه پردازنده های 8 هسته ای اینتل و AMD بر روی کامپیوتر های شخص در همه جا هستند .و بعد از آن نیز پردازنده های 16 گیگابایتی نیز جایگاه خود را در PC ها گرفته اند ..با این حال اگر پردازنده ی کامپیوتر شما تنها از یک هسته برخوردار باشد رسما آن به عنوان دایناسور شناخته خواهد شد در واقع پردازنده های 4 هسته ای امروزه به امری عادی مبدل شده است .به طوری که می توانید لب تاپ های با 4 هسته را نیز امروزه به راحتی پیدا کنید . امروزه جنگ در بازار پردازنده به تعداد هسته های معطوف شده است و نه سرعت ساعت آن ها و هر شرکتی بتواند پردازنده هایی با معماری خوب را با تعداد هسته ی بیشتر ارائه نماید رهبری بازار را به خود اختصاص می دهد .

پردازنده های 32 هسته ای اینتل و AMD

تولید پردازنده های 32 هسته ای اینتل

نژاد پردازنده های گیگاهرتزی بالا و استفاده از پردازنده های با سرعت ساعت بالا تا حدود زیادی رها شده است ، هر دو شرکت برتر دنیا در تولید پردازنده (AMD و اینتل ) در تلاش برای تولید پردازنده هایی با تعداد هسته های زیاد هستند و این به منظور ادامه بهبود قدرت پردازش و کمک به عملیات چند وظیفه ای می باشد . هم چنین هر دو تولید کننده به طرف تولید تراشه های Miniaturiz (ریز پردازنده های نانومتری ) روی آورده اند تا بتوانند پردازنده هایی با اندازه و اجزایی کوچکتر تولید نمایند. اینتل در سال 2009 از تولید یک پردازنده ی 32  نانومتری شروع کرده است. اینتل به خوبی توانست این راه را بپیماید و بعدها با استفاده از این تکنولوژی یک CPU شش هسته ای بر اساس طراحی Itanium عرضه نمود، بعد از زمانی خاص اینتل برای تولید پردازنده بر روی یک معماری جدید به نام Nehalem (نهالم) و برای اولین بار با ین معماری جدید CPU های  Core i7 با قابلیت ارتقاء تا هشت هسته ای خود را به بازار عرضه نمود ، سیستم های هشت هسته ای در سال های 2009 تا 2010 در دسترس قرار گرفتند.( در این زمانAMD   نیز نمی خواست از رقب خود عقب بماند و روی یک پروژه ی 8 هسته ای با نام مونترال برای سال 2009 کار می کرد.)

بیشتر بخوانید  اولین پردازنده 64 بیتی شرکت Qualcomm

بعد از آن جدول زمانی برای پردازنده های چند هسته ای فازی می شود ، بنا به گزارش اینتل یک پروژه ی 32 هسته ای به نام Keifer به دلیل پیچیدگی شدید در سال 2010 لغو شده است . که در این معاری بسیاری از پردازنده ها برای مقابله با حافظه نیاز راه های جدید دارد . ولی با این حال بنا به گزارش اینتل ورود پردازنده های 16 هسته ای در سال های 2011 یا 2012 قابل است.و برای پردازنده های 32 هسته ای سال 2013 یا 2014 این می تواند دارای دسترسی راحت تر باشد . اینتل در این بین اعلام نمود که تولید پردازنده های حتی با 100 هسته نیز ممکن است و به راحتی می توان این کار ر انجام داد .

اما برنامه ی AMD برای تولید پردازنده ای با هسته های زیاد به چه صورت خواهد بود ؟

هر چند بازار پردازنده های سرور برای AMD کمتر از 2 درصد است اما این شرکت در نظر دارد در سال 2016 با عرضه  پردازنده ی 32 هسته ای Opteron  خود که بر اساس معماری جدید Zen پیاده سازی شده است سهم بازار خود را از اینتل پس بگیرد. این پردازنده تفاوتی که دارد این است که فاقد پردازنده ی گرافیکی مجتمع Greenland می باشد .و برای بازار پردازنده های سرور زمان بندی شده است . دلیل استفاده نکردن از پردازنده ی گرافیکی مجتمع در این تراشه ایجاد فضای زیاد برای بالا بردن حافظه ی کش و هم چنین امکان گنجاندن تعداد بیشتر هسته ی پردازشی Zen X86 در آن بود .

منبع : pcworld

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پردازنده های 32 هسته ای اینتل و AMD

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *