مغز انسان چگونه کار می کند ؟ + ویدئو

نحوه کار مغز انسان

مغز انسان یکی از پیچیده ترین اعضای انسان به شمار می رود ، اگر این عضو حیاتی انسان را با سایر موحودات روی زمین مورد بررسی قرار دهیم به تفاوت های بسیار زیادی خواهیم رسید ، برای اینکه این بحث برای شما جالب تر شود ما در این مقاله مغز انسان ، فیل ، وال و میمون را زیر ذره بین زوم تک قرار خواهیم داد .

فیل ها دارای یک مغز 5 کیلو گرمی هستند ، اما استفاده زیادی از این مغز برای کاربرد هایی که شما در نظر دارید نمی شود ، وال ها یکی از موجودات جالب جهان هستند که مغزشان 9 کیلو گرم است ، این ها در حالی است که مغز انسان تنها یک و نیم کیلو گرم است ، اما اگر مصرف انرژی مغز را مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که مغز انسان انرژی و کالری بسیار زیادی را نسبت به سایر موجودات و استفاده می کند.

اگر آماری از مصرف انرژی مغز بگیریم ، انسان 20 درصد از کالری کل بدن را صرف مغز میکند این در حالی است که میمون ها تنها 10 درصد از کالری دریافتیشان را صرف مغزشان میکنند و در جوندگان و سگ سانان این درصد به 2 درصد می رسد.

اما مغز چگونه کار میکند ؟همانطور که می دانید مغز انسان از میلیارد ها نورون تشکیل یافته است براساس گفته دانشمندان مغز انسان بیش از 86 میلیارد دسته نورون متراکم دارد که به مدیریت بدن می پردازند ، براساس نظر دانشمندان نیمی از کالری دریافتی بدن مغز برای مدیریت کامل بدن انسان و هماهنگی اعضای بدن انسان مصرف می شود ، مغز با ارسال یون های سدیم و پتاسیم در اطراف غضای مغز و حفظ بار الکتریکی را در مغز انجام می دهند برای اینکار باید کالری مورد نیاز بدن وارد بدن شود ، آیا تا حال توجه کرده اید در زمان گرسنگی افراد زود عصبانی می شوند ؟ مطمئن باشید اینها همه به عدم رسیدن کالری به مغز است .

مغز انسان در دقیقه 3.4×10^21 مولکول ATP مصرف می کند ،  حفظ پتانسیل استراحت در هشتاد و شش میلیارد نورون به انرژی بالایی نیاز دارد و به این معناست که انرژی کمی برای فرستادن اطلاعات به آکسون‌ها و اطراف سیناپس‌ها می ماند ، برای تامین انرژی لازم، اعصاب غیرفعال می‌شوند تا کارهای مورد نیاز انجام پذیرد . حتی اگر درصد کمی از نورون‌ها در یک ناحیه از مغز فعال شوند بار انرژی حاصل از تولید جرقه در سراسر مغز، ناپایدار خواهد بود.

بیشتر بخوانید  شما از چند درصد مغزتان استفاده می کنید ؟ + ویدئو

مغز انسان در هنگام مصرف انرژی سعی میکند در بهینه ترین حالت انرژی را مصرف نماید از این رو انرژی جیره بندی می شود و مغز برای هر سلول برای مصرف انرژی پیام ارسال می نماید ، با این کار هر سلول با انرژی مدیریت شده وظیفه خود را انجام می دهند ، این پدیده در مغز را کدگذاری نا متراکم می گویند که باعث می شود انرژی مورد استفاده در مغز بهینه مصرف شود .

کد گذاری نامتراکم ایراد هایی را هم دارد که آن هم این است  بین تعداد زیادی نورون ، انرژی بیشتر مصرف می گردد.
مشکل دیگری که امکان دارد اتفاق بیافتد این است که برخی از سلول ها فعال نمی شوند و از عمر مصرف آنها گذشته است و روند تکامل باید خیلی وقت پیش از شر آن خلاص می‌شد.
برای حل این مشکل بهترین راه پیدا کردن مناسب‌ترین سلول‌هایی است که مغز قادر است هر بار فعال کند. برای برای بهینه کردن این روند ، بین ۱ تا ۱۶ درصد سلول‌ها باید هر بار فعال شوند. این حداقل انرژی است که باید با آن زندگی کرد تا هوشیار بمانیم.
بسیاری از عملکرد های مغز انسان کاملا ناخدا آگاه است به همین دلیل باید انرژی در مغز حفظ گردد . همچنین دلیل انجام چند کار به صورت هم زمان بیهوده است. ما موقع انجام دو کار با کمبود انرژی مواجه میشیم، چه برسد به انجام ۳ یا پنج کار همزمان!
زمانی که چندکار را با هم انجام می‌دهیم عملکرد ما نسبت به زمانی که روی هر یک بصورت جداگانه تمرکز می‌کنیم، ضعیف‌تر خواهد بود.
آمار علیه ما هستند. مغز شما هوشمند و قوی است. آن قدر قوی که به نیروی زیادی برای قوی باقی ماندن نیاز دارد و آن قدر هوشمند که برنامه‌ی مصرف بهینه انرژی ساخته است. پس نگذارید این افسانه فریبنده که مغز تنبلی دارید، حس بدی را به شما القاء کند. این حس، هدر دادن انرژی محسوب می‌شود، بعد از این همه بحث، حتما متوجه شده‌اید که هدر دادن انرژی ذهنی، اشتباه است. شما میلیون ها نورون تشنه‌ی قدرت دارید، پس دست به کار شوید.

مطمئنا آگاهی از روند فعالیت های مغز برای هر انسانی جالب خواهد بود در مقالات آینده اطلاعات بیشتری از مغز را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد پس با ما همراه باشید .

ویدئویی از نحوه کار مغز انسان

4.5/5 - (19 امتیاز)

نظرات در مورد : مغز انسان چگونه کار می کند ؟ + ویدئو

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *