چرا زرافه ها این قدر درازند؟

یکی از حیوانات زیبا و البته عجیب زرافه است که دلیل این عجیب بودن قد بلند و گردن درازشان و همچنین خصوصیاتی است که در پستانداران دیگر دیده نمی شود.

پژوهشگران به تازگی توانسته اند بفهمند که دلیل این قد دراز چیست و کدام ژن ها باعث می شود این حیوان همچین ظاهری داشته باشد.آن ها با برسی توالی ژنوم زرافه و نزدیک ترین خویشاوندش اکاپی توانستند پرده از اسرار ژنتیکی زرافه بردارند.در پایین تصویری از اکاپی را می توانید ببینید.

6353624642

زرافه ها تا ارتفاع 6 متر از سطح زمین رشد می کنند و فقط گردنشان 2 متر درازا دارد در حالت عادی اگر موجودی با این قد برای آب خوردن خم شود ممکن است برای چند لحظه بی هوش شود و از حال برود ولی قلب زرافه ها با فرگشتی(تکامل) عجیب می تواند فشار خون را تا 2.5 برابر فشار خون انسان حفظ کند.

همچنین موضوع عجیب دیگر این است که زرافه ها می توانند با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت بدوند که حفظ تعادل در چنین شرایطی با این طول قد بسیار دشوار و چه بسا نا ممکن است ولی زرافه ها به خاطر انحنای کمر خود و پا های دراز و تنه ی کوچک می توانند تعادل خود را هنگام دویدن حفظ کنند.

اکنون پاسخ این پرسش را می دهیم که چگونه این خصوصیات در زرافه پدیدار می شود.

همان طور که گفته شد پژوهشگران برای آشکار کردن این موضوع توالی ژنتیکی زرافه را با اکاپی و همچنین با 40 پستاندار دیگر از قبیل گوسفند،گاو و انسان بررسی کردند. ابتدا این امر مشخص شد که زرافه ها و اکاپی ها 11.5 میلیون سال قبل از یکدیگر جدا شده اند سپس پژوهشگران توانستند 70 ژن اصلاح شده را در ژنوتیپ زرافه بیابند که در دیگر پستانداران همچین تغییراتی را از خود نشان نمی داد.به عبارت دیگر همه ی این ژن ها در  انسان هم با اندکی تفاوت وجود دارد.

پژوهشگران حدس می زنند که جهش تعدادی از ژن ها باعث شکل گیری زرافه شده است آن ها برای آزمایش حدس خود قصد دارند جهش هایی که مرتبط با بخش ستون مهره و پاهای زارفه است را با فناوری ویرایش ژنتیکی روی موش ها انجام دهند.

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چرا زرافه ها این قدر درازند؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *