دلایل علمی عادات عجیب گربه ها و سگ ها را بخوانید (قسمت اول)

آیا می دانید پشت رفتارهای عجیب گربه ها و سگ ها چه خبر است؟

علم برای رمز و راز میان رفتارهای دور از تصور سگ ها و گربه ها همچون مدفوع خوردن و کشسان کردن دلیل دارد. اگر مشتاق هستید درباره سگ ها و گربه ها بدانید، این مقاله را از دست ندهید!

چرا گربه ها از حمام کردن در آب متنفرند؟

اکثر حیوانات خانگی به خصوص گربه ها از درون آب قرار گرفتن در حمام، استخر و دریاچه تنفر زیادی دارند. حتی بیشتر سگ ها هم نسبت به آب چنین احساس ناخوشایندی دارند. اما چرا این احساس در آن ها وجود دارد؟

شاید به خاطر این که خز (موی) گربه ها پس از رطوبت گرفتن طول بیشتری نسبت به خز سگ ها می کشد تا خشک شود. و گربه ها دوست ندارند انتظار بکشند تا خشک شوند.

برخی از نژاد سگ ها همچون سگ آبی پرتغالی و ایرلندی بدنشان متناسب با آب است. علاوه بر این، برخی از سگ ها وقتی که جوان هستند تمایل بیشتری به آب دارند در حالی که چنین ویژگی ای در گربه ها وجود ندارد.

چرا گربه ها دوست دارند خودشان را بکِشند؟

اندرو کاف، محقق فوق دکترای آناتومی در کالج سلطنتی دامپزشکی لندن می گوید: “گربه ها دوست دارند تا حدی زیادی خودشان را بکِشند درست به همان دلایلی که انسان ها دوست دارند؛ احساس خوبی دارد و جریان خون را در عضلات افزایش می دهد.”

“گربه ها بین 12 تا 16 ساعت در طول روز می خوابند. این بدان معنی است که گربه ها در طی روز تحرک زیادی ندارند. بنابراین وقتی که گربه ها به حالت نشسته یا خواب هستند، فشار خونشان افت پیدا می کند و عمل کشیدن می تواند افت فشار خونشان را جبران کند.”

“همچنین عمل کشسان به دفع سمومی که بدن گربه ها در طول عدم فعالیت تولید کرده است، می پردازد. بنابراین اگر گربه ها خودشان را می کِشند بدین معنی است که می خواهند آماده حرکت شوند یا خودشان را درمان کنند.”

چرا سگ ها پیش از چرت زدن روی دایره ای راه می روند؟

اغلب سگ ها پیش از چرت زدن روی یک دایره فرضی راه می روند.

لسلی آروین، مولف کتاب “اگر مرا رام می کنید: درک ارتباط با حیوانات” می گوید: “اجداد سگ وحشی فایدو روی دایره ای راه می رفتند تا لانه بسازند. این رفتار ممکن است برای مقابله با حشرات بزرگ یا مارها باشد که موجب آزار آن ها بوده است. علاوه بر این، اگر سگی بدین شکل قلمرو می سازد می خواهد به دیگر سگ ها بگوید از قلمروی او دور بمانند.”

چرا سگ ها شکلات دوست ندارند؟

گرگ نلسون، معاون ارشد مرکز دامپزشکی نیویورک می گوید: “از آنجا که شکلات ها حاوی کافئین و تئوبرومین هستند، محرک خطرناکی برای سگ ها به شمار می روند.”

سگ ها پس از مصرف شکلات ممکن است به هیجان زیاد، استفراغ و اسهال دچار شوند. به خاطر وجود کافئین در شکلات، سگ ها ضربان قلبشان افزایش یافته، بی قرار و عصبی می شوند.

علاوه بر این، ضربان قلب نامنظم در سگ ها به افت دمای بدن منجر می شود. اگر سگی واکنش شدیدی نشان دهد می تواند موجب بی حالی، اسپاسم های عضلانی، تشنج،  کما و حتی مرگ شود.

بنابراین اگر سگ شما تمایل به خوردن شکلات دارد با دامپزشکتان تماس بگیرید.

و اگر سگ شما تمایل به خوردن انگور یا کشمش دارد، حواستان باشد چون در برخی نژادها باعث نارسایی کلیه شده است.

چرا گربه ها عاشق جعبه ها هستند؟

هرکسی که گربه دارد می داند اگر جعبه ای به خانه بیاورد گربه بلافاصله وارد جعبه می شود. اما چرا گربه ها این فضای محدود را دوست دارند؟!

احتمال دارد این رفتار غریزی بدین دلیل باشد که در حیات وحش این فضاهای محدود به گربه ها کمک می کند تا از درندگان و شکارچیان پنهان شوند.

گربه ها جعبه را دوست دارند چون که آن ها حیوانات مرموزی هستند. گربه ها دوست دارند مخفی شوند. بنابراین فضاهای محدود برای آنان حکم یک منطقه امن است.

آیا سگ ها عرق می کنند؟

سگ ها عرق می کنند اما نه به آن شکل که انسان ها.

یانا کمبرو، استادیار دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: “هنگامی که انسان ها عرق می کنند تمام غدد عرق در بدنشان فعال می شوند. به طوری که پوست بدنشان مرطوب گشته و رطوبت تبخیر می شود. این فرآیند باعث خنک شدن بدن می شود. بنابراین می توانند به پیاده روی، کوه پیمایی و ادامه فعالیتشان بپردازند.”

کاترین کریر، مدیر ارشد عملیات دامپزشکی در آزمایشگاه کوانس می گوید: “در مقابل، غدد عرق در پنجه ها و بینی سگ ها قرار گرفته است.”

اما این غدد عرق برای خنک شدن سگ ها نیست. آن ها اگر بخواهند خودشان را خنک کنند نفس نفس می زنند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : دلایل علمی عادات عجیب گربه ها و سگ ها را بخوانید (قسمت اول)

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *