دروغ مغز شما را برای دروغ بعدی آماده می کند

محققان کشف کرده اند هر زمان که شما دروغ بگویید مغز خودش را برای گفتن دروغ بزرگتر آماده می کند. در واقع گفتن یک دروغ راه را برای دروغ های دیگر آسان تر می کند.

اغلب اوقات فریبکاران عدم صداقتشان را در طول زمان به خاطر می آورند و ناگهان خودشان را در حال ارتکاب به جنایات بسیار بزرگتر می یابند.

طبق مطالعه جدید، گفتن دروغ های کوچک باعث تغییرات در مغز می شود که اشخاص را در “دست انداز لغزنده” برای اعمال فریبکارانه تر می اندازد.

اسکن های مغزی نشان داده است در ذهن افرادی که برای اولین بار دروغ می گویند یک واکنش احساسی قوی پدید می آید. اما این اثر در طول زمان به تدریج کاسته می شود. و در حالی که فریبکاران ابتدا به گفتن دروغ های کوچک تمایل دارند از آن جا که از دروغ به نفع خودشان بهره می برند به تدریج انسان های غیر قابل اعتمادتری می شوند.

پژوهشگران در مقاله ای که مجله Nature Neuroscience منتشر کرد، به مردم هشدار دادند تا چارچوبشان را بر اساس حقیقت حفظ کنند چرا که عدم انجام آن می تواند عواقب جدی ای داشته باشد.

یکی از این پژوهشگران، دکتر Tali Sharot از کالج دانشگاه لندن گفت: “احتمالا در زندگیتان دیده اید که چگونه اعمال کوچک از سر عدم صداقت در طول زمان بزرگ و بزرگتر می شوند.”

“طفره رفتن از پرداخت مالیات، خیانت، دوپینگ در ورزش، جعل داده ها در علوم یا قمار اعمالی از این قبیل هستند.”

دکتر Sharot معتقد بود که دلایل بسیاری در پشت این زمینه نهفته است. و محققان به اتفاق افتادن فرآیند مغزی مشکوک بودند. بنابراین آن ها تصمیم گرفتند آزمایش کنند.

محققان از یک گروه دارای 80 داوطلب خواستند به یک بازی طراحی شده برای تست صداقت شرکت کنند.

از داوطلبان خواسته شد تا سکه های درون شیشه را حدس بزنند و به شریکشان که تنها یک تصویر تار از سکه ها داشت، اطلاعات بدهند.

در برخی موارد، به آن ها گفته شد اگر پاسخ هردویشان به واقعیت نزدیک تر باشد، سود می کنند.

و در برخی موارد دیگر، گفتند اگر پاسخ شریکشان اشتباه باشد، سود می کنند.

طی این آزمایشات، دانشمندان کشف کردند افرادی که برای اولین بار دروغ های کوچک می گویند به تدریج در طول بازی گفتن دروغ های بزرگتر برایشان راحت تر می شود.

آن ها با نظارت بر اسکن های مغز قادر به نشان دادن بخشی از مغز در ارتباط با احساسات تحت عنوان “Amygdala” بودند که در در ابتدا به شدت نسبت به دروغ واکنش داده بود.

اما اثر این واکنش به تدریج از بین رفته و کاهش واکنش شدید آن بر اثر دروغ گفتن های بعدی اتفاق افتاده بود.

دکتر Sharot گفت: “هنگامی که ما برای منافع شخصی مان دروغ می گوییم، Amygdala ما یک احساس منفی تولید می کند که محدود به آمادگی برای دروغگویی است.”

“با این حال، همچنان که به دروغ گفتن ادامه می دهیم و دروغ های بزرگتری می گوییم این واکنش محو می شود.”

“این اتفاق منجر به یک دست انداز لغزنده می شود که ما را به اعمال مرتبط با عدم صداقت بزرگ و بزرگتر سوق می دهد.”

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : دروغ مغز شما را برای دروغ بعدی آماده می کند

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *