بخش تازه ای از کهکشان راه شیری کشف شد

کشف جزء جدیدی از کهکشان راه شیری

صفحهٔ ستاره‌ای راه شیری بین ۱۰۰ هزار تا ۱۸۰ هزار سال نوری قطر دارد و ضخامت آن به طور میانگین ۲۰۰۰ سال نوری تخمین زده می شود.تعداد دقیق ستاره های این کهکشان بستگی به ستاره‌های با حجم بسیار کم دارد که تعدادشان بسیار زیاد می باشد اما تعداد ستاره های کهکشان راه شیری ۲۰۰ بیلیون و یا احتمالا بالای ۴۰۰ بیلیون تخمین زده شده است.این را می‌توان با یک تریلیون ستارهٔ کهکشان مجاور، آندرومدا، مقایسه کرد.
سن قدیمی‌ترین ستاره‌ای که تا کنون در کهکشان کشف شده(HE ۱۵۲۳-۰۹۰۱) در حدود ۶/۱۳ بیلیون سال تخمین زده شده‌است،که تقریبا به قدمت جهان، که با استفاده از اشعهٔ ماورای بنفش طیف‌سنج بزرگبرای اندازه‌گیری حجم برلیم دو ستارهٔ خوشه دی کروی تخمین زده شده‌است. زمان سپری شده بین ظهور اولین نسل ستاره در کهکشان راه شیری و اولین نسل ستاره در خوشه بین ۲۰۰تا۳۰۰میلیون سال استنباط شده‌است.

کهکشان راه شیریحال گروهی از ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های دریافتی بین سالهای 2010 و 2014 از تلسکوپ ویستا که در شیلی قرار دارد،به تازگی قسمت تازه ای از کهکشان راه شیری را کشف کرده‌اند که پیش از آن ناشناخته بود.در نتیجه ی این تحقیق منطقه مرکزی کهکشان راه شیری که قبلا گمان میشد محل قرارگیری تعداد بیشماری از ستارگان پیر بوده، در واقع منزلگاه ستارگان جوان است.این جزء جدید شامل یک دیسک نازک از ستارگان جوان در منطقه مرکزی این کهکشان است که ابرهای غلیظی از غبار آن را احاطه کرده‌اند.

2ستاره‌شناسان موفق به شناسایی 655 ستاره نامزد متغیر از نوع ستارگان متغیر قیفاووسی شدند که به طور دوره‌ای جمع و باز شده و از چند روز تا چند ماه تکمیل چرخه‌شان به طول می‌انجامد و در این دوره تغییر قابل‌توجهی در روشنایی‌شان رخ می‌دهد.حال از بین آن ها 35 ستاره را که متعلق به گروهی با نام قیفاووسی‌های کلاسیک بودند و کمتر از 100 میلیون سال عمر دارند را تشخیص دادند که احتمالا جوانترین آن ها نهایتا 25 میلیون سال عمر خواهد داشت. این گروه ستارگان بسیار جوان و درخشان بوده و از حالت معمول این گروه که خیلی پیرتر و ساکن برآمدگی مرکزی راه شیری هستند، بسیار متفاوت‌تر هستند.گفتنی است طبق تحقیقات مشخص شده که این ستارگان در دو کلاس طبقه‌بندی ‌می‌شوند که یک کلاس از سایر ستارگان جوانتر هستند.

بیشتر بخوانید  قدیمی‌ترین ستارگان جهان در مرکز کهکشان راه شیری کشف شدند

برای آگاهی از آخرین اخبار و تازه های دنیای تکنولوژی و پیوستن به کانال زوم تک در تلگرام، اینجا کلیک کنید.

منبع : ایسنا

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بخش تازه ای از کهکشان راه شیری کشف شد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *