اگر سگتان صورتتان را می لیسد مراقب باشید!

درباره لیسیده شدن صورتتان توسط سگ ها چطور فکر می کنید؟ آیا فکر می کنید مضر است یا طبیعی است؟

اگر شما از یک سگ به عنوان حیوان خانگیتان نگهداری می کنید، همچنان که این مسئله برایتان طبیعی محسوب می شود بی ضرر به نظر می رسد.

اگر بینی تان را به بینی سگتان می مالید و با یکدیگر از طریق گونه ها، دهان و زبانتان صحبت می کنید یا وقتی از سرکار به خانه می آیید برای سلام کردن به همدیگر با لیس زده شدن ارتباط برقرار می کنید شاید محبت آمیز به نظر برسد اما هنگامی که این ارتباط به شکل بوسه در می آید کارشناسان هشدار می دهند: “مراقب سگ ها باشید!”

چه ضرری دارد؟

دکتر نیلان جان نندی استادیار پزشکی در کالج دانشگاه درکسل فیلادلفیا گفته است: “دهان اکثر حیوانات میزبان تعداد بسیاری از باکتری ها، ویروس ها و مخمرها می باشد.”

دکتر نندی می گوید: “بزاق دهان سگ ها پروتئین هایی دارد که می تواند موجب تمیز کردن و بهبود زخم ها شود اما از آنجا که برخی باکتری های موجود در دهان سگ ها با انسان مشترک است، انتقال یافتن آن ها به انسان باعث ایجاد بیماری می شود.”

دکتر لنی ک. کپلن استاد دانشکده دامپزشکی کرنل می گوید: “برخی باکتری های مشترک میان انسان و دام از جمله کلستریدیوم، ای-کلای، سالمونلا و کمپیلوباکتر می تواند موجب بیماری های حاد گوارشی در انسان شود.”

پس هرگز نباید بگذارم سگم مرا لیس بزند؟

دکتر کپلن می گوید: “هنگامی که بزاق دهان سگ با پوست بی نقص (به خصوص در افراد سالم) تماس پیدا می کند، به دلیل جذب بسیار کم از پوست بسیار بعید به نظر می رسد که باعث مشکلات بعدی شود. با این حال ویروس ها از بزاق دهان سگ می توانند از طریق غشاء مخاطی بینی، دهان و چشم جذب شوند. اگرچه انتقال بیماری از این راه بسیار نادر است اما اگر سگ دارید بهتر است بیشتر مراقب لیسیده شدن این قسمت ها از صورتتان باشید.”

جان آکسفورد، متخصص میکروبیولوژی و پروفسور ویروس شناسی در دانشگاه کویین مری لندن می گوید: “هرگز به سگی اجازه نداده ام تا صورتم را لیس بزند. از آنجا که سگ ها نیمی از عمرشان بینی شان را به گوشه های نامطبوع (مدفوع حتی) می برند پوزه هایشان پر از باکتری، ویروس و میکروب است.”

چه بیماری های دیگری تهدیدم می کنند؟

دکتر نندی می گوید: “عفونت های دیگری همچون کرم های قلاب دار و گرد که توسط خورده شدن مدفوع و لیسیدن دیگری منتقل می شوند، به نام کوپروفجیا وجود دارند.”

گربه ها چطور؟ 

گربه ها صورت انسان را لیس نمی زنند پس انتقال چنین بیماری هایی بعید است. اما باکتری های موجود در دهان گربه ها می تواند موجب عفونت های پوستی و غدد لنفاوی تحت عنوان تب خراش گربه شود. بسیاری از کسانی که به این نوع عفونت دچار می شوند در معرض گاز و خراش گربه ها هستند.

چه کار کنم؟

  • از واکسیناسیون حیوان خانگی تان مطمئن شوید
  •  حیوانات خانگی جدید را کرم زدایی کنید
  • حیوان خانگی تان را دور از مدفوع حیوانات دیگر نگه دارید
  • دست هایتان را به طور منظم با آب و صابون بشویید
به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اگر سگتان صورتتان را می لیسد مراقب باشید!

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *