آموزش محافظت از کامپیوتر هنگام استفاده از اینترنت

پسورد ایمن

در این مقاله سعی می کنیم روش هایی رو برای امنیت برای کاربران اینترنتی آموزش بدهیم ، وبگردی و استفاده از اینترنت در صورت نداشتن اطلاعات لازم در مورد امنیت باعث ایجاد مشکلات از جمله سو استفاده های اینترنتی ، از بین رفتن اطلاعات ، فاش شدن حساب کاربر ی بانکی و هزاران مشکل امنیتی دیگر می شود.

cyber security
وبگردی امن

بررسی داده هایی که رمز گذاری شده اند.

هنگام ارسال اطلاعات محرمانه در اینتزنت مانند، نام کاربری، پسورد، یا شماره کارت شناسایی باید مطمین باشید که این فضا امن است.برای بررسی این که آیا وقتی که وارد اینترنت میشوید امن است یا نه به نشانه ی قفل کوچکی که در پایین گوشه سمت راست پنجره browser یا نزدیک نوار آدرس است ( همانطور که در زیر نمایش داده شده است) نگاهی بیاندازید.درصورت مشاهده، این قفل باید در موقعیت قفل شده باشد نه باز.

آموزش محافظت از کامپیوتر
آموزش محافظت از کامپیوتر

شکل امنیتی در آدرس بار اینترنت اکسپلور7

همانطور که در تصویربالا مشاهده می کنید اطمینان پیدا کنید که ادرس url با http شروع شده باشد.

امنیت
امنیت

مادامی که قفل در حالت بسته قرار گرفته باشد،داده ها رمز گذاری شده است.هنگامی که شما هیچ قفلی مشاهده نکنید یا قفل بازباشد اطلاعات به صورت متنی می باشد و نشانه آن می باشد که اطلاعات خوانده میشوند.اگر یک صفحه وب نا امن باشد،در یک فرم که باید آنلاین پر کنید،از پسوردی استفاده کنید که در سایتهای امنی که عضو هستید آن را به کار نبرده باشید به عبارت دیگر از یک پسورد دیگر استفاده کنید و مثلا پسوردی که در سایت بانکی به کار میبرید همان را در یک سایت دیگر وارد نکنید.

ایمیل هایی که رمز گذاری نشده اند

The 3 Most Secure Encrypted Email Providers
The 3 Most Secure Encrypted Email Providers

سایت ها نباید اطلاعات محرمانه ای  از قبیل ، پسورد اطلاعات شناسایی و غیره را از طریق ایمیل منتقل کنند.ایمیل رمز گذاری نشده است و ایمیلی که رمز گذاری نشده باشد توسط شخص ثالث قابل دستیابی است و به این ترتیب هر کسی می تواند به اطلاعات ما از طریق ایمیل دسترسی پیدا کند.

از کلاهبرداری های phishing اگاهی پیدا کنید

از کلاهبرداری های phishing اگاهی پیدا کنید
از کلاهبرداری های phishing اگاهی پیدا کنید

با تکنیک هاو فوت وفن کلاهبرداری phishing و راههای آن آشنایی پیدا کنید ،چرا که شما را برای به دست آوردن و افشای اطلاعاتتان فریب می دهند.سایتهای بانکی انلاین، از قبیل paypal ، EBay ، Amazon و دیگر سایتهای شناخته شده که برای وارد شدن نیاز به login می باشد آنقدر مشهور هستند که می توانید به آنها اعتماد کنید.

به کار بردن یک رمز عبور مطمئن

به کار بردن یک رمز عبور مطمئن
به کار بردن یک رمز عبور مطمئن

سایتهای که اطلاعات شما را ذخیره می کنند نظیر سایت بانکهای آنلاین برای ورود و login به این سایتها باید از پسوردهای قدرتمند استفاده کرد.همجنین، توصیه میشود که برای ورود و login کردن در سایتهای مختلف از پسوردهای متفاوت استفاده کنید.اگر برای یاد آوری پسوردتان نیاز به کمک دارید و داشتن چندین پسورد شما را دچار مشکل می کند می توانید از یک passeord manager استفاده کنید.

قبل ازاینکه فورا چیزی را تایید  یا قبول کنید احتیاط کنید

بهتر است قبل از نصب هر برنامه یا add-on از ایمنی آن مطمین شوید وقبل از اینکه دکمه ok  را فشاردهید از توافق نامه که در اختیار شما قرار داده میشود اطمینان حاصل کنید و آن را کامل بخوانید.اگر از قرار داد سر درنیاوردید و آن را درک نکردید یا اینکه احساس کردید نیازی به نصب برنامه ندارید سریعا آن را cancel کنید یا ببندید.

علاوه بر این، وقتی که می خواهید برنامه ای را نصب کنید تمام check box ها را بررسی کنید که از شما می پرسد آیا نصب بخش third-party ،نوار ابزار و غیره  مناسب هست یا نه.این checkbox ها این موارد را از شما در خواست می کنند و اغلب باعث بروز مشکلات می شوند تا اینکه خوب و کار آمد باشند.پس بهتر است بدون اینکه آنها را بررسی کنید کنار بگذارید و از انها بگدرید.

در مکان ها یی که loggin می کنید محتاط باشید

در مکان ها یی که loggin می کنید محتاط باشید
در مکان ها یی که loggin می کنید محتاط باشید

درمحل کار

در محلی که کار می کنید اطلاعات log in شما می تواند ذخیره شود.کسانی که به این اطلاعات دسترسی دارند می توانند این اطلاعات را بخوانند و به آسانی پسورد و نام کاربری شما را بردارند.بنابراین اگرچند کار بر در محل کار ازیک کامپیوتر استفاده میکنید یا شبکه می شویدهیچوقت پسورد خود را در browser ذخیره نکیند.

شبکه های بی سیم

شبکه های بی سیم
شبکه های بی سیم

ممکن است زمانی که در شبکه بی سیم هستید کسی اطلاع پیدا کند که تمام اطلاعاتی که شما از طریق کامپیوتر می فرستید نا امن است و به راحتی توسط شخص دیگری می توانند خوانده شوند. می توانید با ایجاد یک شبکه امن و ورود به آن مانند WEP یا  WPA از این اتفاق جلو گیری کنید.اگر دارای شبکه بی سیم خانگی هستید ،اطمینان حاصل کنید که این شبکه امن است.

خانه دوستان

هنگامی که از طریق کامپیوتر دوستتان loggin میشوید کاملا مراقب باشید.کامپیوتر یا شبکه ای که شما به آن آشنایی ندارید عمدا و یا غیر عمد می تواند نام کاربری و پسورد شما را log کند.پس زمانی که برای ورود به سایتی ازکامپیوتر دوستتان استفاده می کنید اطلاعات پسورد خود را برروی brower آن ذخیره نکنید.

مراقب کسانی که در اطراف شما هستند باشید

مراقب کسانی که در اطراف شما هستند باشید
مراقب کسانی که در اطراف شما هستند باشید

زمانی که در محل کار ،مدرسه،هستید مراقب افرادی باشید که در اطراف شما هستند چرا که ممکن است شما حواستان نباشد و آنها به مانیتور نگاه کنند یا وقتی که شما مشغول هستید دزدانه از بالای شانه دید بزنند.کسی که از روی تایپ کردن شما هنگامی که پسورد خود را وارد می کنید به آن اطلاع پیدا کند،می تواند به راحتی از اطلاعات شما برای دسترسی به حساب کاربریتان استفاده کند.

اگر می خواهید که تمام مواردی که در صفحه نمایش نشان داده می شود مخفی باقی بمانند،از privacy filter استفاده کنید.

Plugin  های مرورگر اینترنت خود را به روز رسانی کنید

اغلب هکرها آسیب پذیری امنیتی را از طریق plugin ها پیدا می کنند از قبیل Adobe Flash .اطمینان حاصل کنید که تمام plugin های اینترنت شما به روز رسانی شده اند.

امنیت پسوردهای ذخیره شده

امنیت پسوردهای ذخیره شده
امنیت پسوردهای ذخیره شده

اطمینان پیدا کنید که پسورد و اطلاعات ورود خود را در مکان هایی امن دخیره کرده باشید.هرگز اطلاعات ورود خود را در فایل متنی که  رمز گذاری نکرده اید ذخیره نکنید. برای ذخیره کردن پسورد از یک  manager password استفاده کنید،که اطلاعات شما را رمزگذاری و از آنها محافظت کند.

هنگامی که اطلاعات پسورد خود را در یک browser ذخیره می کنید، ممکن است توسط هر کسی که به browser اینترنت شما دسترسی دارد مشاهده شود.برای مثال ، بدون یک پسورد حرفه ای در فایرفاکس ممکن است که هر کسی به پسوردهای ذخیره شده شما دسترسی پیدا کند.

استفاده از سرویس third-party برای تایید ایمنی و امنیت یک صفحه وب ما ابزار WOT   مخفف Web of Trust  را که رایگان است ، به منظور بررسی امن تمام صفحات اینترنت پیشنهاد می کنیم. می تونید این افزونه رو از این آدرس www.mywot.com به مرورگرتون نصب کنید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آموزش محافظت از کامپیوتر هنگام استفاده از اینترنت

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *